Wednesday, July 29, 2015

Skapandet av Tidningsprojektet vecka 31


Nu har layoutandet av de fiktiva tidningsomslagen börjat!

Min föresats att omslagen layoutmässigt skulle se ut exakt som originaltidningarna visade sig inte vara enkelt. Jag får se det som att resultatet bär spår av en konstnärlig frihet istället. Däremot är jag supernöjd med omslagsfotona.

På grund av sjukdom får tyvärr arbetet med layouterna gå på lågfart, så det är inte helt säkert att omslagen blir klara tills på måndag vecka 32 som planerat.


Klurigt men nyttig lärdom att klura ut hur man klipper ut personen så att det som hamnar bakom loggan istället hamnar framför.


Utemagasinets fågel som del av loggan var väldigt svår att få till.


Första försökets början kändes inte alls bra, även om "skissen" bygger på originalet.


Så jag fuskade tyvärr lite och hittade ett gratis typsnitt med fåglar istället för bokstäver. Sedan mixtrade jag med vingarna så att det någorlunda ska likna loggans fågel. Jag är dock inte helt nöjd eftersom fågeln inte liknar originalet. Får se hur jag gör i slutändan.



Ett första utkast till Julia. Blir troligen inte svart logga.


Det var svårare än jag trodde att hitta rätt typsnitt till logotyperna - och det ska inte vara lätt att kopiera en logotyp heller. Jag har i de flesta fall hittat ett typsnitt som nästan helt liknar logotyperna, jag har fått korrigera bokstäverna i Photoshop för att få dem att likna bättre. När man skapar logotyper ska man egentligen arbeta i ett layoutprogram där man kan arbeta med vektorer så att loggan blir skalbar i oändlighet uppåt i storleken, som till exempel Illustrator. Jag har visserligen programmet men eftersom det här är ett engångstillfälle och att man egentligen inte får kopiera logotyper så jobbar jag i Photoshop istället.




 Trevlig sysselsättning att plocka upp vackra färger i bilderna för att färgsätta de logotyper som varierar färg på varje tidningsomslag.



Teckensnittet jag hittade till Älskade Hem var egentligen väldigt likt, men serifferna (fötterna) på bokstäverna behövde ändå ordnas till.


De stora bokstäverna i DMH:s logga  var enklare att skapa helt på egen hand än att hitta ett liknande typsnitt.


Fjärde veckan och fjärde ljudboken.


Får se om jag låter "trädgård" vara vitt, min bakgrund är kanske egentligen lite för ljus för det. På de riktiga tidningsomslagen är ordet alltid vitt. På Allt om Trädgårds webbsida är "trädgård" däremot i en annan färg eftersom bakgrunden också är vit.





No comments:

Post a Comment